Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będzie nowy most Pomorski w Bydgoszczy? W projekcie budżetu są środki na dokumentację projektową

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Ostatnie uszkodzenia nie są jedynymi problemami związanymi z mostem Pomorskim.
Ostatnie uszkodzenia nie są jedynymi problemami związanymi z mostem Pomorskim. Dariusz Bloch
W projekcie budżetu miasta Bydgoszczy na 2024 rok znalazł się punkt o „wykonaniu dokumentacji projektowej dotyczącej budowy nowego mostu Pomorskiego”. Rozpoczęcie inwestycji związane jest z problemami z przeprawą, jakie wykryto jeszcze w 2022 roku.

Ostatnio o moście Pomorskim głośno za sprawą uszkodzenia nasypu i nawierzchni na wjeździe w kierunku ronda Toruńskiego. Do sytuacji doszło prawdopodobnie z powodu trwających w pobliżu prac wodociągowych. Najpierw na przeprawie zamknięto prawy pas ruchu, a w kolejnych dniach wyłączono ruch tramwajowy, aby autobusy od strony ronda Fordońskiego przejeżdżały przez torowisko.

W piątek (24 listopada) poinformowano o kolejnych zmianach organizacji ruchu. Od soboty dwa pasy jezdni zachodniej są zamknięte, a samochody, podobnie jak autobusy, poruszają się torowiskiem. Jak przekazali drogowcy, zmiany związane są z rozszerzeniem stref badań nasypu przed wjazdem na obiekt.

Wpisanie do projektu budżetu wykonania dokumentacji projektowej budowy nowego mostu Pomorskiego nie ma jednak związku z obecnie trwającymi badaniami i utrudnieniami. W listopadzie 2022 roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy poinformował, że na jednej z pięciu belek nośnych obiektu wykryto zarysowanie. Aby dokładnie sprawdzić ten element i poznać przyczynę, poproszono o konsultację merytoryczną prof. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej.

Wstępna analiza wykazała, że trzeba będzie wykonać doraźną naprawę, umożliwiającą dalszą eksploatację obiektu. Aby bezpiecznie przeprowadzić prace naprawcze i zmniejszyć drgania w trakcie ich realizacji, prędkość tramwajów na samym obiekcie została zmniejszona do 10 km/h. Samochody o masie całkowitej do 10 ton mogą poruszać się mostem Pomorskim najwyżej 30 km/h, a cięższe pojazdy zmuszone są skorzystać z objazdu. Taki stan na przeprawie obowiązuje od połowy stycznia.

Plany bez konkretów

W maju drogowcy informowali o prowadzonych badaniach specjalistycznych, polegających na pomiarach ugięć konstrukcji mostu, zainstalowaniu specjalnych mierników na belkach, aby obserwować uszkodzenia oraz pracach nad planem dalszego postępowania zabezpieczenia uszkodzenia oraz analizie przywrócenia mostu do pełnej sprawności.

Wówczas bydgoski oddział „Gazety Wyborczej” pisał o piśmie wysłanym do trzech firm z branży mostowej z prośbą o wycenę zaprojektowania i wybudowania mostu tymczasowego obok istniejącej przeprawy. Rzecznik ZDMiKP mówił, że to jeden ze scenariuszy, najczarniejszy z możliwych.
Pomysł, o czym pisze „Wyborcza” z uwagi na koszty upadł, ale jak wynika z planu projektu budżetu miasta na 2024 rok, planowana jest rozbiórka obecnego mostu i budowa nowego obiektu
. W projekcie zapisano podpunkt dotyczący mostu Pomorskiego w punkcie o przebudowie obiektów inżynierskich na terenie miasta Bydgoszczy – na trzy zadania łącznie przewidziano 1,15 mln zł.

Wykonanie dokumentacji projektowej to dopiero pierwszy krok w stronę budowy. Nie wiadomo, jakie są dokładnie plany związane z tą inwestycją, kiedy według analiz cały most powinien być zamknięty oraz na ile czasu wykonywane doraźne prace mogą przedłużyć jego żywotność. Zapytaliśmy bydgoski ratusz oraz ZDMiKP o szczegóły związane z planem budowy nowego mostu. Czekamy na odpowiedź.

Pod koniec października na moście na dwa dni wprowadzono zwężenie jezdni (po jednym dniu w każdym kierunku), aby przeprowadzić prace przy dylatacjach. Konieczność wykonania robót wynikała z ekspertyzy zleconej przez drogowców.

Obiekt w ciągu al. Wyszyńskiego zaprojektowano blisko 60 lat temu. Przez większość czasu prowadziła tędy główna trasa tranzytowa przez Bydgoszcz. Natężenie ruchu pojazdów i obciążenie obiektu przez lata niesamowicie wzrosło. W latach 2004-2005 zmodernizowano most wraz z całym układem komunikacyjnym. Torowisko przeniesiono między jezdnie, a konstrukcje wzmocniono taśmami z włókien węglowych. Z uwagi na okres budowy mostu, w 2010 roku objęto go punktami szczegółowej obserwacji geodezyjnej oraz dodatkową kontrolą okresową.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto