Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak spiąć wschód z zachodem Bydgoszczy ?

Andrzej Pawełczak
Tak ma wyglądać w jednym z wariantów, zgodnie z koncepcją z rozbudowy trasy W-Z, Węzeł Wschodni.
Tak ma wyglądać w jednym z wariantów, zgodnie z koncepcją z rozbudowy trasy W-Z, Węzeł Wschodni. Wizualizacja ZDMiKP
Gotowa jest już wielowariantowa koncepcja rozbudowy trasy W-Z od węzła zachodniego do granic miasta. 11 marca rozpoczną się w tej sprawie konsultacje społeczne. W najdroższym wariancie, rozbudowa trasy W-Z może kosztować nawet 780 mln zł.

Rozbudowa trasy W-Z obejmuje odcinek od wybudowanego w ubiegłym roku węzła zachodniego przez ulice Pileckiego, Artyleryjską, Kamienną do węzła wschodniego. Obecnie ulicą Kamienną przebiega droga krajowa nr 80.

- Na tej drodze występują duże utrudnienia, są zatory, ruch nie jest płynny - mówi zastępca dyrektora ds. inwestycji drogowych Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, Maciej Gust.

Po rozbudowie powstanie trasa o najwyższej klasie technicznej, jaka może być projektowana w obszarze zurbanizowanym. Będzie na niej możliwość rozwijania prędkości do 70 kilometrów na godzinę, Wybudowane zostaną dwie jezdnie, każda po siedem metrów szerokości, a także drogi rowerowe oraz chodniki.

- Zyskamy na pewno na przepustowości całego układu drogowego i alternatywne połączenie z Fordonem. Mam tu na myśli realizację węzła wschodniego poprzez połączenie ulicy Lewińskiego z Kamienną (dzięki czemu skróci się czas przejazdu z Fordonu do Śródmieścia), jak i przez połączenie z projektowaną przez Generalną Dyrekcję Krajowych Dróg i Autostrad drogą ekspresową. Dodatkowo, w ramach inwestycji, powstaną parkingi typu park & ride, które będą skorelowane z komunikacją kolejową. Koncepcja przewiduje utworzenie trzech takich parkingów - w pobliżu ronda Trajtlera przy pętli na ulicy Rycerskiej, w okolicach stacji Bydgoszcz Bielawy oraz na węźle wschodnim - mówi Maciej Gust.

Opracowane zostały trzy warianty tej trasy. Pierwszy zakłada inwestycję w jednej płaszczyźnie - skrzyżowania znajdowałyby się w niej na jednym poziomie z pojedynczymi zjazdami na drogi główne, czyli na ulice Gdańską, Wyszyńskiego oraz Sułowskiego.

Przewiduje się tu także, jak w każdym wariancie, budowę drugiego mostu na Brdzie (z droga rowerową i chodnikami) oraz przejścia w pobliżu zakładów PESA.

Drugi wariant przewiduje budowę węzłów dwupoziomowych- ruch samochodów odbywałby się pod ulicami poprzecznymi, czyli Gdańską, Wyszyńskiego i Sułkowskiego.

W wariancie trzecim z kolei założono również budowę węzłów dwupoziomowych, ale trasa główna poprowadzona zostałaby górą po estakadach nad ulicami przecinającymi trasę W-Z.

Dwa warianty opracowano natomiast bezpośrednio dla węzła wschodniego: miałby jedną lub dwie estakady.

Ratusz chce pozyskać pieniądze na dofinansowanie tej najdroższej inwestycji w Bydgoszczy z funduszy unijnych. W kwietniowym konkursie ma zostać złożony wniosek o dofinansowanie przebudowy ulicy Grunwadzkiej. Termin drugiego konkursu nie został jeszcze ogłoszony przez ministerstwo.

Najtańszy wariant kosztuje ok. 520-530 mln zł, ta najdroższa opcja z dwupoziomowymi węzłami, budową tuneli pod skrzyżowaniami i dwoma estakadami kosztuje od około 760 do 780 milionów złotych - informuje Maciej Gust.
Inwestycja, w zależności od pozyskanych funduszy, miałaby być realizowana w latach 2018-2020.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto