Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest wykonawca, który podejmie się rozbiórki kładki na bydgoskich Wyżynach!

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Za niespełna rok po kładce nad ul. Wojska Polskiego w Bydgoszczy nie powinno być śladu.
Za niespełna rok po kładce nad ul. Wojska Polskiego w Bydgoszczy nie powinno być śladu. ZDMiKP
Podczas ostatniej sesji Rady Miasta Bydgoszczy zdecydowano o zwiększeniu wydatków na niektóre miejskie inwestycje. Już po pozytywnej decyzji radnych rozstrzygnięto dwa przetargi: dotyczący rozbiórki kładki na Wyżynach oraz dokumentacji projektowej dla przebudowy Węzła Wschodniego.

W ostatnim czasie w Bydgoszczy było kilka postępowań przetargowych, w których oferty potencjalnych wykonawców były wyższe niż zakładane przez miasto wydatki. W przypadku kładki na Wyżynach z powodu wysokich cen wiosną unieważniono pierwszy przetarg. Przy drugiej próbie oferty nieco się obniżyły, ale wciąż przekraczały planowany budżet – 1,6 mln zł.

Po decyzji radnych o zwiększeniu środków na inwestycję, wybrano wykonawcę – firmę Kormost, która realizację zadania wyceniła na ok. 3,57 mln zł. Zamówienie dotyczy budowy przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów z sygnalizacją świetlną oraz rozbiórkę istniejącej od ponad 40 lat konstrukcji. Nowa sygnalizacja świetlna ma być skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. Od podpisania umowy wykonawca będzie miał 9 miesięcy na realizację całej inwestycji.

– Konieczne będzie poza tym wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych. Wszystkie nowe nawierzchnie będą powstawały w standardach uzgodnionych z rowerzystami (asfaltowe drogi rowerowe) i pieszymi (płyty chodnikowe) – przekazuje ZDMiKP.

Wiosną ubiegłego w sprawie kładki prowadzono konsultacje społeczne. Mieszkańcy opowiedzieli się za nową konstrukcją – zagłosowało za tym rozwiązaniem 1648 osób, przy 958 głosach na przejście dla pieszych. Jak tłumaczyli drogowcy, decyzja o wyborze drugiej koncepcji zapadła po analizie wielokryterialnej, uwzględniającej głosy za rozbiórką wielu organizacji społecznych.

Pierwszy krok w stronę nowych wiaduktów

W poniedziałek (30 października) poinformowano o wyborze wykonawcy dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Przebudowa Węzła Wschodniego w Bydgoszczy”. Za inwestycję odpowiedzialna będzie Pracownia Projektowa MID, która zaproponowała kwotę ok. 2,45 mln zł. Po podpisaniu umowy firma będzie miała 18 miesięcy na przygotowanie dokumentacji.

Inwestycja ma być zlokalizowana w ciągu ul. Fordońskiej od skrzyżowania z ulicami Kamienną, Sporną i Pod Wiaduktem do skrzyżowania z ulicami Konduktorską i Kapliczną wraz z adaptacją skrzyżowań i niezbędnym kompleksowym zagospodarowaniem terenu.

Zadanie dotyczy m.in. wiaduktów Warszawskich. Projektanci mają zaproponować warianty, które będą zawierały po 3 pasy ruchu w obu kierunkach (w tym buspas), nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie i oświetlenie. Koncepcje muszą uwzględniać zlokalizowaną w okolicy infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.

– Zależy nam, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej. W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe – przekazali drogowcy.

Więcej inwestycji

W najbliższym czasie można spodziewać się wyboru wykonawcy w dwóch kolejnych przetargach. Pierwszy dotyczy opracowania dokumentacji projektowej dla rozbudowy trasy WZ w Bydgoszczy na odcinku od ul. Lelewela do ul. Łęczyckiej. Inwestycja w przyszłości ma rozładować korki na ul. Kamiennej. ZDMiKP planował początkowo wydać blisko 2,9 mln zł, a najniższa oferta, spółki Infra – Centrum Doradztwa wyniosła 3,07 mln zł.

Wykonawca na przygotowanie kompletu materiałów wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji (ZRID) będzie miał 2 lata. Newralgiczny odcinek trasy, z największym natężeniem ruchu, ma zostać rozbudowany do dwóch jezdni. Nad al. Wyszyńskiego planowana jest estakada, która pozwoli na bezkolizyjny przejazd na kierunku wschód-zachód.

Koncepcja zakłada również:

  • wybudowanie tuneli dla pieszych na wysokości ul. Lelewela oraz Gajowej;
  • przebudowę kładki w rejonie ul. Morskiej umożliwiającej przejście nad torami kolejowymi i trasą WZ;
  • budowę ronda turbinowego na połączeniu z ul. Łęczycką.

Radni zgodzili się również na zwiększenie środków na rewitalizację nabrzeży i bulwarów nad Brdą na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Żabiej. Na inwestycję miasto planowało wydać 33,3 mln zł (z czego blisko 30 mln dofinansowania przyznanego w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych). W przetargu najniższą propozycję złożyła firma Melbud z Grudziądza – 40,6 mln zł. Kwoty z aukcji elektronicznej po otwarciu ofert również były wyższe od planowanych wydatków.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto