Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie tylko system P&R. W Bydgoszczy powstał również parking bike and ride

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Przy parkingu przy ul. Grudziądzkiej postawiono dwie wiaty rowerowe.
Przy parkingu przy ul. Grudziądzkiej postawiono dwie wiaty rowerowe. Tomasz Czachorowski
Podczas tworzenia systemu park and ride w Bydgoszczy przy ul. Grudziądzkiej obok przystanku autobusowego powstał również parking bike and ride. Miłośnicy jednośladów mogą przypiąć rower do stojaków pod zadaszeniem.

Interpelację w sprawie parkingów bike and ride złożył radny Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Wenderlich. W piśmie zapytał:

  • czy miasto prowadzi statystyki odnośnie liczby zaparkowanych rowerów na konkretnych parkingach?
  • czy planuje kolejne lokalizacje takich parkingów i jakie miejsca są brane pod uwagę?
  • jaki jest koszt jednostkowy budowy takiego parkingu?

Na interpelację odpowiedział zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, który jest także przewodniczącym Zespołu ds. polityki rowerowej miasta Bydgoszczy. – Miasto nie prowadzi statystyki odnośnie liczby zaparkowanych rowerów na konkretnych parkingach, czy przy konkretnych stojakach rowerowych – odpowiedział.

– W prowadzonych inwestycjach obecnie nie przewiduje się parkingów rowerowych, takich jak zrealizowany przy ul. Grudziądzkiej (konstrukcja z zadaszeniem), co nie wyklucza uzupełnienia zadań o tego typu infrastrukturę w przyszłości. Natomiast stosuje się i ustawia stojaki rowerowe w miejscach, gdzie istnieje takie zapotrzebowanie – przekazał Mirosław Kozłowicz.

Dwie wiaty rowerowe przy ul. Grudziądzkiej zrealizowane zostały w ramach budowy parkingu P&R, a łączny koszt ich powstania wyniósł niespełna 42 tys. zł. – Widzimy, że liczba rowerów w naszym mieście cały czas rośnie. Nawet zimą z jednośladów korzysta więcej osób niż w poprzednich latach. Ważne jest każde nowe miejsce parkingowe, a jeśli dodatkowo ma to formę wiaty chroniącej przed opadami deszczu, to jest to wartość dodana – uważa Sebastian Nowak, prezes Bydgoskiej Masy Krytycznej.

Jak dodaje, takie rozwiązanie jest znacznie rzadziej stosowane, co zapewne wynika z kosztów. Stojaki z zadaszeniem w Bydgoszczy można zobaczyć m.in. przy Aqua Fordonie. W ubiegłym roku RSM „Jedność” na Kapuściskach postawił wiatę rowerową, w której można było wykupić miejsce. Pomysł nie przypadł do gustu mieszkańcom – na parkowanie tam zdecydowała się jedna osoba, ale spółdzielnia liczy, że wiosną tego roku zainteresowanie wzrośnie.

Przy galerii Focus jesienią zamontowano z kolei pięć stojaków rowerowych z ramieniem, które służy jako zabezpieczenie przed kradzieżą. – Pomysł cieszył się od początku sporym zainteresowaniem. Oczywiście zimą było trochę mniejsze, ale już od jakiegoś czasu znów widzimy tendencję wzrostową – przekazuje nam Jos Muller, prezes firmy Rowerado, która jest twórcą i operatorem stacji.

Niespełna 5 lat temu miasto postawiło w Bydgoszczy 500 nowych stojaków rowerowych – lokalizację wskazywali mieszkańcy. – Później powstawały one przede wszystkim w ramach innych inwestycji, gdy coś budowano lub rewitalizowano. Tych miejsc na pewno cały czas brakuje, skoro widać, że niektórzy przypinają rowery do latarni czy znaków drogowych – stwierdza Sebastian Nowak.

Zobacz wideo: Duże zmiany w strefie płatnego parkowania w Bydgoszczy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto