Ostatni kawałek magistrali

Hanna Walenczykowska

Wczoraj w siedzibie ,,wodociągów" podpisano kontrakt na budowę prawie kilometrowego odcinka magistrali, która zepnie cały system.

W pierwszych latach realizacji bydgoskiego systemu wodnego i kanalizacyjnego, współfinansowanego przez Unię Europejską, zbudowano prawie 10 kilometrów magistrali.

- Magistrala do Fordonu służyć będzie miastu przez najbliższe sto lat - twierdzi Stanisław Drzewiecki, prezes Miejskich Wodociągów i Kanalizacji. - Zmodernizowaliśmy również pozostałą jej część tak, że praktycznie mamy nową sieć. Odcinek, na który dziś podpisujemy kontrakt, połączy dwie części magistrali. Będziemy mogli podłączyć do niej rury, które leżą w ziemi od 30 lat.

Ostatni kawałek wodociągu zbudowany zostanie na odcinku od ul. Żnińskiej do ul. Partyzantów (z przejściem przez Brdę).

- Odcinek ten jest niezmiernie ważny dla mieszkańców Fordonu - oświadcza Stanisław Drzewicki, prezes MWiK. - Mieszkańcy tej części Bydgoszczy mogą być już pewni tego, że w przypadku awarii głównej magistrali istnieje też druga, która zapewni im stałą dostawę wody.

Zawsze więc będzie można zmienić źródło dostarczania wody i przekazywać ją albo z ujęcia na Czyżkówku, albo w Lesie Gdańskim. Takie szybkie przełączanie strumienia płynącej rurami wody umożliwia także elektroniczny system sterowania.

- Mamy pełną informację o stanie urządzeń: od kropli wody w rzece, po wodę dostarczaną odbiorcom - tłumaczy prezes MWiK. - System wychwytuje wszystkie nieprawidłowości. Operator sieci może zamknąć zasuwy magistrali w kilka minut. Jeszcze niedawno na wyłączenie potrzebowaliśmy godziny.

Warto dodać, że MWiK zwiększyły też liczbę zbiorników wody. Obecnie jej zapas wynosi ok. 30 tys. litów co wystarczy na zaopatrzenie mieszkańców przez 12 godzin.

Prezes MWiK twierdzi, że bydgoski system będzie niezawodny. Dziś jego najsłabszym ogniwem jest rozbudowywana i modernizowana stacja ujęcia wody na Czyżkówku.

Ostatni kawałek magistrali zbuduje grudziądzka firma Melbud SA. - Cieszymy się, że możemy dokończyć tę inwestycję. Choć nie jest to długi odcinek magistrali, to jego budowa będzie trudna, zwłaszcza podczas przejścia przez rzekę - zdradza Andrzej Pawłowski, prezes Melbudu i dodaje. - W Bydgoszczy pracujemy także na Wyspie Młyńskiej umacniając nabrzeża Brdy.

Koszty budowy

  • magistrala do Fordonu oddana do użytku w 2005 r. - 19,2 mln zł

  • wartość obecnego kontraktu - 4,9 mln zł

  • wartość projektu modernizacji całej sieci - 74,5 mln euro

Koronawirus przyspiesza rewolucję w bankach

Wideo

Materiał oryginalny: Ostatni kawałek magistrali - Warszawa Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3