Wczoraj w siedzibie ,,wodociągów" podpisano kontrakt na budowę prawie kilometrowego odcinka magistrali, która zepnie cały system.
W pierwszych latach realizacji bydgoskiego systemu wodnego i kanalizacyjnego, współfinansowanego przez Unię Europejską, zbudowano prawie 10 kilometrów magistrali.
- Magistrala do Fordonu służyć będzie miastu przez najbliższe sto lat - twierdzi Stanisław Drzewiecki, prezes Miejskich Wodociągów i Kanalizacji. - Zmodernizowaliśmy również pozostałą jej część tak, że praktycznie mamy nową sieć. Odcinek, na który dziś podpisujemy kontrakt, połączy dwie części magistrali. Będziemy mogli podłączyć do niej rury, które leżą w ziemi od 30 lat.
Ostatni kawałek wodociągu zbudowany zostanie na odcinku od ul. Żnińskiej do ul. Partyzantów (z przejściem przez Brdę).
- Odcinek ten jest niezmiernie ważny dla mieszkańców Fordonu - oświadcza Stanisław Drzewicki, prezes MWiK. - Mieszkańcy tej części Bydgoszczy mogą być już pewni tego, że w przypadku awarii głównej magistrali istnieje też druga, która zapewni im stałą dostawę wody.
Zawsze więc będzie można zmienić źródło dostarczania wody i przekazywać ją albo z ujęcia na Czyżkówku, albo w Lesie Gdańskim. Takie szybkie przełączanie strumienia płynącej rurami wody umożliwia także elektroniczny system sterowania.
- Mamy pełną informację o stanie urządzeń: od kropli wody w rzece, po wodę dostarczaną odbiorcom - tłumaczy prezes MWiK. - System wychwytuje wszystkie nieprawidłowości. Operator sieci może zamknąć zasuwy magistrali w kilka minut. Jeszcze niedawno na wyłączenie potrzebowaliśmy godziny.
Warto dodać, że MWiK zwiększyły też liczbę zbiorników wody. Obecnie jej zapas wynosi ok. 30 tys. litów co wystarczy na zaopatrzenie mieszkańców przez 12 godzin.
Prezes MWiK twierdzi, że bydgoski system będzie niezawodny. Dziś jego najsłabszym ogniwem jest rozbudowywana i modernizowana stacja ujęcia wody na Czyżkówku.
Ostatni kawałek magistrali zbuduje grudziądzka firma Melbud SA. - Cieszymy się, że możemy dokończyć tę inwestycję. Choć nie jest to długi odcinek magistrali, to jego budowa będzie trudna, zwłaszcza podczas przejścia przez rzekę - zdradza Andrzej Pawłowski, prezes Melbudu i dodaje. - W Bydgoszczy pracujemy także na Wyspie Młyńskiej umacniając nabrzeża Brdy.
Koszty budowy
magistrala do Fordonu oddana do użytku w 2005 r. - 19,2 mln zł
wartość obecnego kontraktu - 4,9 mln zł
wartość projektu modernizacji całej sieci - 74,5 mln euro
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?