Uzyskać ciekawe przejścia między barwami i kontrasty można, barwiąc ścianę na wybrany kolor i nanosząc na nią bejcę o nieco innej, lub zupełnie innej, barwie. Także stare powłoki malarskie można odświeżyć, stosując odpowiednie techniki dekoracyjne.
- Podstawą do wykonywania prac malarskich, dekoracyjnych czy elewacyjnych jest przygotowanie podłoża – mówi Paweł Bugalski z Caparol Polska. - Następnie mamy do dyspozycji różnego rodzaju wykończenia: tynki dekoracyjne, odpowiednio układane masy czy tapety kwarcowe. W połączeniu z materiałami nawierzchniowymi dają one efekty optycznie ciekawsze niż zwykła tapeta czy jednolita farba.
Jako podłoże dla bejc zastosować można m.in. tapety z włókna szklanego, w typowe wzory jak jodełki, plecionki, romby lub FantasticFleece z motywami z piasku kwarcowego, który inaczej reaguje na materiał zewnętrzny. Jednak już na jednolitym tle, np. krzemionowym Silitol-Minera, możemy „podziałać” materiałem dyspersyjnym, np. matową bejcą Deco-Lasur, lub masami laserunkowymi (np. Silitol Antik-Lasur), pamiętając jednak, że Silitol-Minera jest produktem dość „agresywnym”dla kolorów i nie przyjmuje wszystkich pigmentów.
Bejcę nanosimy ruchem krzyżowym, wilgotnym pędzlem.
- Gdybyśmy użyli wałka, ten bardzo płynny materiał tworzyłby zacieki – przestrzega Paweł Bugalski. - W przypadku dużych powierzchni dobrze malować w dwie osoby, żeby uniknąć ciemniejszych pasów na łączeniu z wysychającą już powierzchnią.
Bejce możemy łączyć pod względem kolorystycznym, a miejsca o zbyt intensywnej barwie warto przecieniować gąbką. Bejca rozkłada się przede wszystkim w zagłębieniach podłoża, uzyskujemy więc subtelny przestrzenny efekt.
Jeśli zależy nam na odcieniach trójwymiarowych, możemy użyć Arte Lasur czyli bejcy lazerunkowaej z białymi lub barwnymi partykułami. Dodatkowo możemy zabarwić spoiwo między wtrąceniami. Nanosząc bejcę na zabarwioną już powierzchnię, uzyskujemy przestrzenny efekt nakładania się różnych barw i struktur. Na zakończenie wygładzamy powierzchnię szczotką – ważne, by była ona miękka i odsłaniała partykuły, ale nie przemieszczała ich.
Bardziej wyraziste, większe partykuły znajdziemy w Capadecor-Putz. Masa ta zawiera drobne kamyczki i nadaje się do naniesienia zarówno na tło w takim samym kolorze, jak i na tło kontrastujące. Po dokładnym wymieszaniu materiału rozmieszczamy go wałkiem z dłuższym włosem, który najpierw wrabiamy (wykonujemy kilka próbnych pociągnięć na papierze), by uniknąć „schodkowania” materiału na ścianie.
Chcąc uzyskać efekt metaliczności, sięgamy po Matallocryl, który występuje w dwóch rodzajach: do wnętrz i, mniej perlący, na ściany zewnętrzne. Półtransparentny materiał nakładamy grubo wałkiem lub precyzyjniej pokrywającym nierówności pędzlem na fakturowane podłoże w tym samym kolorze lub na tapetę z włókna szklanego.
Decydując się na takie niestandardowe techniki dekoracyjne, warto zasięgnąć porady specjalisty, by dowiedzieć się, jak przygotować materiały i jak współpracują one ze sobą strukturalnie czy kolorystycznie. - Nie zawsze więc można przewidzieć efekt końcowy – ostrzega Paweł Bugalski.
Zobacz też:
- Ceramika artystyczna - dla siebie, dla wnuków, dla uczniów...
- Serwis specjalny DOM [pomorska.pl]
- Stwórz niepowtarzalną atmosferę na święta
- Black Red White otwiera salon w Bydgoszczy
Od redakcji: Przypominamy, że każdy z Was może zostać dziennikarzem obywatelskim serwisu MM Moje Miasto! Zachęcamy Was do zamieszczania artykułów oraz zdjęć z ciekawych wydarzeń i imprez. Piszcie też o tym, co Wam się podoba, a co Wam przeszkadza w naszym mieście. Spróbujcie swych sił w roli reporterów obywatelskich MM-ki! Pokażcie innym to, co dzieje się wokół Was. Pokażcie, czym żyje miasto.
Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?