Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o ITS

Redakcja
W najbliższych dniach ruszą odbiory i uruchamianie poszczególnych podsystemów Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS). Dzięki nowym sygnalizacjom, znakom aktywnym, sterownikom ruchu i kamerom po mieście będziemy poruszać się płynniej.

System ITS obejmuje swoim zasięgiem Śródmieście miasta z odcinkiem ul. Fordońskiej. Obszar ten ograniczony jest ulicami: Kamienna – Artyleryjska – Zygmunta Augusta, Dworcowa – Królowej Jadwigi – Marszałka Focha – Kruszwicka – Szubińska, Piękna – Solskiego – Wojska Polskiego, Ujejskiego – Jana Pawła II – most Pomorski – Wyszyńskiego oraz odcinkiem ul. Fordońskiej od ronda Fordońskiego do ul. Wyścigowej.

Bydgoski System ITS jest jednym z pierwszych w kraju tego typu zadań inwestycyjnych, w którym zastosowano zarówno elementy usprawniające transport publiczny, jak i poprawiający warunki ruchu kołowego na skrzyżowaniach, poprawiający wykorzystanie miejsc parkingowych na terenie Śródmieścia, elementy naprowadzające kierowców na trasy alternatywne, elementy informujące użytkowników o warunkach ruchu czy też informujący o warunkach pogodowych oraz funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej w obszarze Śródmieścia.

Projekt kosztował 53,87 mln zł w tym 85 proc. stanowi dofinansowanie Unii Europejskiej (45,789 mln zł), a 15 procent  to udział Miasta Bydgoszczy (8,08 mln zł).

Montaż ITS rozpoczął się  z początkiem 2013 roku. Wykonawca zadania została wyłoniona w przetargu  firma Sprint S.A. z Bydgoszczy. Prace trwały dwa lata. Teraz rozpoczyna się około 3-miesięczny okres odbiorów i wdrażanie poszczególnych podsystemów.

System ITS – pytania i odpowiedzi

1) Czy i gdzie kierowcy skorzystają z tzw. zielonej fali?

Już teraz mogą z niej korzystać, np. na ul. Jagiellońskiej, jadąc od dworca PKS prędkością nie przekraczającą 50 km/h możemy przejechać przez rondo Fordońskie i dalej na kierunku ul. Fordońskiej oraz w kierunku przeciwnym bez potrzeby postoju na sygnale czerwonym przed kolejnymi sygnalizacjami świetlnymi. Podobnie działa też koordynacja na ciągu ul. Wyszyńskiego, ale też pod warunkiem, że cała trasę pokonamy nie przekraczając dopuszczalnej prędkości - 50 km/h. Po uruchomieniu całego Systemu takie koordynacje pojawią się również na innych ulicach tj.: Focha, Solskiego-Wojska Polskiego, Szubińskiej, Dworcowej, Kamiennej, Ogińskiego.

2) Co to jest pętla indukcyjna?

Pętle indukcyjne są to detektory ruchu wykonane ze skrętki kablowej zatopionej w nawierzchni ulicy i działające na zasadzie zaburzenia pola magnetycznego przez przejeżdżające pojazdy bezpośrednio nad tymi pętlami, dzięki czemu są w stanie wykrywać poruszające się obiekty i tym samym przekazać do sterownika sygnalizacji świetlnej informację o liczbie pojazdów oraz konieczności wydłużenia lub skrócenia sygnału zielonego. W ramach bydgoskiego systemu ITS montowane są one w nawierzchniach ulic, w torowiskach tramwajowych oraz w punktach pomiarowych na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami.

3) Czy kamery ARCP (automatycznej rejestracji cech pojazdów) montowane w ramach systemu mogą mierzyć prędkość, a co za tym idzie – czy będą służyć do kontrolowania i dyscyplinowania kierowców? Do czego one będą wykorzystywane? Kto będzie miał do nich dostęp?

Kamery ARCP instalowane w ramach bydgoskiego systemu rejestrują numery rejestracyjne pojazdów, obrys pojazdu, typ osobowy lub ciężarowy. Poprzez odpowiednie oprogramowanie dane pozyskane z kamer są rejestrowane w systemie jako dane identyfikacyjne pojazdu w punkcie A. Dzięki ponownemu odnalezieniu pojazdu o tych samych cechach (numer rejestracyjny) w punkcie B na obszarze Śródmieścia w tym samym dniu, o tej samej porze (w małym przedziale czasu) algorytm ustali z jaką prędkością pojazd pokonał odcinek od punktu A do B i w jakim czasie. Uśredniony czas przejazdu (dużej liczby pojazdów pokonujących podobny odcinek) zostanie podany kierowcom na tablicy zmiennej treści wraz z kolorystycznym przedstawieniem swobody ruchu na danej trasie za pomocą trzech kolorów:

zielony – dobre warunki ruchu

pomarańczowy – średnie warunki ruchu

czerwony – złe warunki ruchu , możliwość znacznego ograniczenia przepustowości

Po uruchomieniu dostęp do kamer ARCP będzie udostępniony Policji oraz innym służbom do działań operacyjnych. Dane identyfikacyjne pojazdów z kamer ARCP będą trafiać do bazy danych ZDMiKP w formie zaszyfrowanej np. wielo liczbowego ciągu cyfr i znaków natomiast dla Policji i innych służb będzie informacja przekazywana w postaci obrazu i numeru rejestracyjnego pojazdu bez szyfrowania.

Teoretycznie urządzenia te po uzyskaniu homologacji mogą w przyszłości służyć do odcinkowego pomiaru prędkości. Obecnie jednak urządzenia te nie mają jednak wymaganej homologacji do tego typu zadań, a obecny statut ZDMiKP nie przewiduje prowadzenia podobnej działalności. Ponadto sam projekt „Inteligentne systemy transportowe w Bydgoszczy" jest realizowany dzięki wsparciu unijnemu, więc nie może, minimum przez pięć najbliższych lat, generować jakichkolwiek dochodów nie opisanych we wniosku aplikacyjnym.

4) A do czego nam w takim razie dodatkowe kamery CCTV na skrzyżowaniach?

Poza kamerami ARCP rejestrującymi głównie zdjęcia poklatkowo w systemie będzie 40 kamer szybkoobrotowych CCTV przeznaczonych głównie do: monitoringu skrzyżowań, weryfikacji poprawności założeń programowych, obserwacji zachowań kierowców i prowadzenia innych analiz.

5) Kiedy dokładnie system osiągnie 100 procent funkcjonalności?

Aktualnie rozpoczynamy odbiory i wdrażanie poszczególnych podsystemów. Na pewno nie uruchomimy ich równocześnie. Systemy będą uruchamiane w tle, czasami na różnych tablicach będą pojawiać się jakieś dane, napisy kontrolne lub słowa: „test systemu". Będziemy uruchamiać „na gotowo" tylko po sprawdzeniu, że oprogramowanie spełnia oczekiwania opisane w SIWZ. Plan odbiorów zakłada przeprowadzenie ich do końca marca 2015 r. Dokładne terminy uruchomień będziemy podawać za pośrednictwem mediów oraz strony internetowej ZDMiKP.

Oczywiście aby system osiągnął pełną, 100-procentową funkcjonalność bazy danych muszą zasilić się danymi, a to może nastąpić tylko w długim okresie czasu. System jest rozwiązaniem samouczącym się, dlatego też im biblioteka danych będzie z dłuższego okresu, to system zawsze będzie mógł porównać dane obecne z historycznymi i dokonać optymalizacji danego parametru, także w zakresie długości sygnału zielonego na konkretnym wlocie skrzyżowania.

6) Jakie informacje będą wyświetlać tablice informacji pasażerskiej?

Wszystkie informacje, jakie dotychczas wyświetlają tablice zainstalowane przy systemie dynamicznej informacji pasażerskiej zrealizowanym podczas budowy linii tramwajowej do dworca PKP. Czyli aktualne informacje o przyjeździe pojazdów komunikacji publicznej na wybrany przystanek. Trafią na nie także komunikaty o ewentualnych utrudnieniach, jakie w sytuacjach awaryjnych będą generowane z Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem.

7) Jakie możliwości rozbudowy ma nasz system ITS?

Praktycznie nieograniczone. W przyszłości można na przykład pokusić się o system dynamicznego ważenia pojazdów, albo dokładnego określania zajętości miejsc postojowych na terenie Strefy Płatnego Parkowania. Wszystko będzie zależeć od dostępności nowych urządzeń i technologii, naszych potrzeb oraz dostępnych funduszy.

8) W jaki sposób tablice informacji parkingowej będą wskazywać, że na danym obszarze jest mała, średnia, albo duża zajętość miejsc?

Na podstawie dedykowanego algorytmu, uwzględniającego kilkanaście różnego rodzaju danych (zmiennych i stałych). Są to m.in.: informacje z parkomatów nt. sprzedanych biletów parkingowych, dane o aktualnej liczbie pojazdów znajdujących się w strefie, danych o sprzedaży abonamentów mieszkańców w określonym obszarze, danych z okresowych pomiarów napełnienia strefy w terenie, pory dnia, dnia tygodnia itp.

Tablice będą wyświetlać opisane informacje tylko w okresie funkcjonowania SPP.

9) Jakie funkcje będzie pełnić Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem?

Na CZRiT złoża się urządzenia i aplikacje do zarządzania systemem oraz zawiadujący nim operatorzy. Aplikacje i urządzenia będą zbierać i analizować dane, m.in. z urządzeń pomiarowych, np. detektorów ruchu, kamer zainstalowanych na skrzyżowaniach, czy informacje o pogodzie, Podstawowym zadaniem systemu będzie jednak optymalizacja ruchu w obszarze z równoczesną kontrolą realizacji priorytetów dla tramwajów. Dodatkowo system ma możliwość wizualizacji aktualnego statusu wszystkich podsystemów i wszystkich podłączonych urządzeń, czujników. Może więc, np. na dużym ekranie, wyświetlić: aktualne informacje o natężeniu ruchu, pracy sygnalizacji świetlnej, pracy systemu SCATS, o stanie aparatury (czy wszystko działa, co dokładnie nie działa, jak działa, itp.), a kiedy operator stwierdzi odbiegające od normy dane, może też wyświetlić podgląd z kamer na skrzyżowaniach i w ten sposób sprawdzić, co takiego nietypowego się dzieje.

10) A czym będą się zajmować operatorzy?

Ich główne zadania to: kontrola nad poprawnym działaniem aplikacji i urządzeń, natychmiastowa analiza sugerowanych przez system zmian ustawień sygnalizacji świetlnej lub przydzielania priorytetów dla tramwajów (w razie potrzeby), sporządzanie komunikatów w sytuacjach awaryjnych na tablice zmiennej treści dla uczestników ruchu, analiza warunków pogodowych i zjawisk niekorzystnie wpływających na ruch drogowy.

11) A co z systemem, światłami i ruchem na terenie miasta jeśli zabraknie prądu?

Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem posiada system zasilania awaryjnego, który zapewni minimum 6-godzinnej autonomii zasilania oparty o UPS i agregat spalinowy. Umożliwia to zachowanie kontroli nad systemem w budynku CZRiT prze okres ponad 6 godzin bez zasilania zewnętrznego.

W przypadku gdyby doszło do długotrwałej awarii systemu SCATS lub długotrwałego braku zasilania w CZRiT to wszystkie urządzenia w terenie będą pracowały lokalnie realizując swój dotychczasowy plan działań bez nadzoru CZRiT, czyli tak jak to było do tej pory poprzez co mogą zdarzać się sytuacje zrywania koordynacji, okresowego braku optymalizacji ruchu w obszarach dotyczący kilku skrzyżowań, niepoprawne przydzielanie priorytetów tramwajom.

12) Po co nam stacje meteorologii?

Stacje meteorologii drogowej zainstalowane w ramach systemu mierzą temperaturę powietrza, temperaturę nawierzchni, temperaturę zamarzania solanki drogowej, wystąpienie opadu deszczu, śniegu, oblodzenie nawierzchni, prędkość wiatru.

Na obszarze Bydgoszczy będzie funkcjonowało 10 stacji meteorologii drogowej.

13) Jakie funkcje będą miały kioski informacyjne?

Oprogramowanie automatu (kiosku informacyjnego) zapewni:

- sprzedaż biletów jednorazowych i krótkoterminowych w postaci papierowej,

- wyszukiwarka połączeń

- współpracę z kartami bezstykowymi,

- uzyskanie informacji o usługach transportu zbiorowego i informacji dostępnych w portalu informacyjnym,

- przyszłościową obsługę sprzedaży produktów elektronicznych w tym sprzedaż biletów elektronicznych okresowych,

- możliwość wyświetlenia komunikatów o zmianach w funkcjonowaniu komunikacji publicznej.

Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie www.zdmikp.bydgoszcz.pl

Recydywista ponownie usłyszał zarzuty

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wszystko co chciałbyś wiedzieć o ITS - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto