Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz: Tramwajem do dworca PKP. Już za dwa lata. Dziś podpisano umowę

Stanisław Gazda
Po 22 latach przerwy tramwaje ponownie dojadą do dworca PKP. W poniedziałek – 23 kwietnia – w bydgoskim ratuszu podpisana została umowa z wykonawcami inwestycji. Prace przy budowie ruszą w najbliższych tygodniach.

Budowa linii tramwajowej z centrum miasta do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna z rozbudową ulic Marszałka Focha, Naruszewicza, Dworcowa i Zygmunta Augusta w Bydgoszczy obejmuje: budowę nowego układu torowego o długości ok. 1.760,00 m; budowę mostu tramwajowego przez rzekę Brdę; przebudowę układu drogowego ulic: Marszałka Focha, Naruszewicza, Dworcowa
i Zygmunta Augusta.

Inwestycja prowadzona będzie w ścisłym centrum miasta - występuje więc szereg sieci uzbrojenia podziemnego, które zostaną także przebudowane, tj. sieć: wodociągowa, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, gazowa, ciepłownicza, teleinformatyczna, telekomunikacyjna, elektroenergetyczna oraz oświetleniowa.
Prace przy budowie trasy do dworca kolejowego prowadzone będą równolegle z dwóch stron: od ul. Focha oraz od ul. Rycerskiej. Niezależnie w halach wykonawcy budowana będzie konstrukcja mostu tramwajowego. W celu terminowego zakończenia prac całość inwestycji podzielona została na 14 mniejszych etapów.

Trasa tramwajowa do dworca liczyć będzie 1750 m. Początkiem trasy będzie skrzyżowanie ulic: Focha – Kordeckiego – Królowej Jadwigi. Powstanie tam węzeł przesiadkowy. Stamtąd nowa linia pobiegnie równolegle do ul. Królowej Jadwigi w stronę ul. Naruszewicza. Powyżej tej ulicy trasa przetnie Brdę. Powstanie tam most jednoprzęsłowy o długości 70 m i szerokości ponad 14 m. Głównym elementem mostu im. króla Władysława Jagiełły będzie sześć par lin podwieszających w układzie przypominającym wachlarz.

Po przekroczeniu Brdy tramwaj na wysokości ul. Matejki dotrze do ul. Dworcowej, skręci w nią i asymetrycznie do jezdni, po jej wschodniej stronie, dotrze do dworca kolejowego. Przed budynkiem dworca nastąpi kolejne załamanie przebiegu trasy, tym razem w prawo w ul. Zygmunta Augusta. Torowisko zlokalizowane będzie po północnej stronie obecnej jezdni, a trasę zakończy pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Rycerskiej. Mapa z przebiegiem trasy
Dla poprawy komfortu podróżnych korzystających z komunikacji miejskiej planowane jest w ramach prowadzonej inwestycji wykonanie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), który umożliwi zbieranie informacji o ruchach pojazdów komunikacji miejskiej. Informacje przekazywane pasażerom będą składały się z:informacji o rozkładach jazdy; przewidywanych odjazdach w czasie rzeczywistym; komunikatów/ogłoszeń.
Komunikaty będą przekazywały informacje powiązane z komunikacją miejską lub dowolnej treści w formie tekstowej bądź w formie obrazów, rysunków, grafiki, video prezentowanej odpowiednio na tablicach: LCD, LED, kioskach informacyjnych.

Koszt całej inwestycji zamyka się kwotą ok. 100.000.000,00 PLN, w tym ok. 70.500.000,00 to koszt robót budowlanych. To aż o ponad 19 mln zł mniej niż pierwsze, szacunkowe koszty budowy trasy. Inwestycja dofinansowana jest ze środków unijnych w wysokości 42 mln 565 tys. zł. Przekazanie placu budowy Wykonawcy inwestycji nastąpi 30 sierpnia 2010r. Zakończenie inwestycji planowane jest na listopad 2012r. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm: ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie przy ul. Jugowickiej 6a. W skład konsorcjum wchodzą także:Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z siedzibą w Kobyłami 8, Brzoza; Firma Torowo-Spawalnicza „SPAW-TOR" z siedzibą w Krakowie przy ul. Stacyjnej 32; Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK" Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Rydlówka 5.

Wszystkie firmy znane są na rynku bydgoskim. Konsorcjum firm ZUE, SPAW-TOR w ubiegłym roku zakończyło przebudowę ulicy Marszałka Focha na odcinku od skrzyżowania z ul.Gdańską do mostów na rzece Brdzie. Firma TOR-KRAK realizowała remont torowiska w ul. Szpitalnej. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Kobyłami od lat realizuje najważniejsze inwestycje drogowe w mieście. Dla zmniejszenia uciążliwości wykonywanych robót budowlanych - inwestycja, będzie prowadzona w 14 etapach, o których mieszkańcy będą na bieżąco informowani.

Nasza sonda: Zapytaliśmy w niej mieszkańców Bydgoszczy, czy informacja o powrocie lini tramwajowej do dworca PKP, to dobra wiadomość?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto