Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Chełmży: Po konsultacjach

(gaz)
ZDMiK
Odbyły się konsultacje w sprawie obwodnicy. Projektantom wyjątkowo trudno będzie pogodzić interesy mieszkańców gminy oraz miasta Chełmża.

Z dużym zainteresowaniem spotkały się konsultacje dla mieszkańców gminy Chełmża. Wiele osób chciało wiedzieć dlaczego projektanci w zaproponowanych czterech wariantach zrezygnowali z tak zwanego "Wariantu Gminy Chełmża";. Jest to jedna z krótszych tras (6 km) w porównaniu z propozycjami projektanta.

Mieszkańcy gminy okalającej Chełmżę podkreślali, że jego realizacja zminimalizowałby ingerencję w grunty orne. Jednak jak zdaniem projektantów ta koncepcja nie spełnia podstawowych warunków, które postawiono przed obwodnicą."To zaprzeczenie jej idei"- argumentował Jakub Krawczyk z firmy Roden, która opracowuje studium ekonomiczno-środowiskowe obwodnicy na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

Przebieg ważnej trasy tak blisko miasta spowodowałby, że za kilkanaście lat straciłaby ona rangę obwodnicy. Stałaby się kolejną ulicą w mieście. Tymczasem chodzi przede wszystkim o wyprowadzenie tranzytu poza miasto. Co ważne obwodnica w wariantach I i II przylega bliżej cukrowni. Tak więc pojazdy zmierzające do tego zakładu również mogłyby omijać centrum Chełmży.

Wariant zaproponowany przez Gminę Chełmża ma także inne wady. Jest to rozwiązanie nie spełniające wymogów stawianych przy budowie nowych dróg; na przykład odległość między skrzyżowaniami byłaby mniejsza niż 600 metrów. Ponadto tak bliskie sąsiedztwo terenów zurbanizowanych wiązałoby się z koniecznością wyposażenia trasy w 2,6 km ekranów akustycznych oraz co najmniej kilka wyburzeń

Obawy rolników wzbudził także możliwy podział pól na tzw. "kliny". Obecnie wytyczone korytarze są dla nas punktem wyjścia do dalszych prac.

- Będziemy przy nich uwzględniać między innymi mapy ewidencji gruntów. To dla nas oczywiste, by przy projektowaniu w jak najmniejszym stopniu doprowadzać do podziału istniejących działek - zaznaczał Jakub Krawczyk.

Wariant lansowany przez gminę odrzuca też miasto. Pokrywa się on z tak zwaną trasą średnicową wyznaczoną między innymi przez magistrat - zaznaczał zastępca burmistrza Chełmży, Marek Kuffel.

- Tylko, że to plan sprzed 20 lat. Tymczasem dziś te tereny są już zurbanizowane. Przecięcie ich obwodnicą ograniczy też rozwój miasta. Zdaję sobie sprawę, że na razie rozmawiamy o koncepcji, a nie budowie. Moim życzeniem jest to by doczekać się tej inwestycji w ciągu 10 lat. Jednak musimy już dziś myśleć o
przyszłości.

Projektanci przeanalizowali również wariant przystosowania istniejącej DW nr 551 w Chełmży do klasy drogi głównej. Wiązałoby się to między innymi z budową wiaduktu nad torami w centrum Chełmży. To skutkowałoby dużą liczbą wyburzeń i wykupów atrakcyjnych gruntów. Mało prawdopodobne jest to, by taka propozycja spotkała się z akceptacją konserwatorów zabytków. Dlatego bardziej prawdopodobne jest rekomendowanie do dalszych prac wariantu I, II (obejście od Kończewic przez Skąpe do m. Pluskowęsy) lub III ( obwodnica od Kończewic po śladzie DK nr 1 do projektowanego węzła Windak i dalej w kierunku Skąpego oraz m. Pluskowęsy). Każda z tych propozycji zakłada budowę bezkolizyjnego węzła w Kończewicach. Trzeci wariant jest co prawda najdłuższy i najdroższy, ale to wstępne analizy. Omija on jednocześnie trudne do budowy tereny podmokłe. Przy okazji pozwala w przyszłości na dobudowanie DW nr 551 od węzła Windak w kierunku Młyńca - zaznaczali projektanci.

Mieszkańcy Chełmży obecni na konsultacjach zgłaszali również wiele innych uwag. Dotyczyły one między innymi dokładnego zbadania warunków gruntowo-wodnych; podkreślali znaczenie historycznego układu urbanistycznego Chełmży oraz zapewnienia dojazdu do cukrowni, która jest najważniejszym zakładem w okolicy. Rolnicy przypominali też projektantom, że trasa oraz skrzyżowania powinny być przystosowane do ruchu maszyn
rolniczych o ponadnormatywnych szerokościach.

Warto wiedzieć

Obwodnica Chełmży ma być trasą jednojezdniową z dwoma pasami ruchu. W Kończewicach zgodnie z wytycznymi GDDKiA powinien powstać węzeł dwupoziomowy. N Skrzyżowaniu w m. Pluskowęsy przewidziane jest natomiast rondo. Skrzyżowania z drogami powiatowymi będą skanalizowane, czyli wyposażone w lewo i prawoskręty. Szczegółowe informacje dotyczące projektu wraz z mapami na których zaznaczone są warianty obwodnicy dostępne są na
stronie internetowej www.obwodnicachelmzy.pl. Rozpoczęcie budowy obwodnicy będzie uzależnione od porozumienia pomiędzy samorządem gminy i województwa. Obwodnice w regionie realizowane są jako inwestycje własne miast przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego. W ten sposób powstała już obwodnica Wąbrzeźna, trwają też prace w Chełmnie, Mroczy i Mogilnie.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto