Pesa wzmacnia produkcję i tnie etaty w biurach. Nawet aż 9 pensji za dobrowolne odejście?

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
W kwietniu i maju Pesa przekazała osiem pociągów do niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn. Dotąd dostarczyła za Odrę 54 Linki, które są eksploatowane w Sauerland i Hesji
W kwietniu i maju Pesa przekazała osiem pociągów do niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn. Dotąd dostarczyła za Odrę 54 Linki, które są eksploatowane w Sauerland i Hesji Tomasz Czachorowski
Restrukturyzacja w bydgoskiej firmie trwa od ok. dwóch lat. Właśnie rozpoczęła się jej nowa odsłona, czyli przenoszenie pracowników z administracji do produkcji. Tym, którzy zdecydują się odejść, zakład chce umożliwić przekwalifikowania się i wesprzeć ich w adaptacji na rynku pracy.

Wideo: Smaki Kujaw i Pomorza sezon 2 odcinek 14

Docierają do nas sygnały od niektórych zatrudnionych w Pesie, z których może wynikać, że ich sytuacja w firmie nie jest bezpieczna. Boją się o pracę.

Dziewięć pensji?

- Słyszałem, że mają w najbliższym czasie odchudzić załogę o 25 procent - martwi się jeden z pracowników. - Ruszył program dobrowolnych odejść, skierowany do zatrudnionych w administracji i inżynierów. Nie dotyczy jednak ludzi z produkcji. Osoby z najdłuższym stażem, które zdecydują się na dobrowolne odejście, mogą liczyć nawet na dziewięć pensji. Podobno powodem odchudzania kadr jest zbyt mała liczba nowych zamówień.

Polecamy także: Krzysztof Sędzikowski odchodzi. Krzysztof Zdziarski to nowy prezes Pesy. Jakie ma plany?

- Celem zmian jest podniesienie efektywności spółki i przygotowanie jej do funkcjonowania w trudnych, zmieniających się warunkach rynkowej konkurencji - tłumaczy Maciej Grześkowiak, rzecznik Pesy. - Sytuacja spółki stabilizuje się, choć epidemia utrudniła realizację planów. Odrabiamy opóźnienia, a jednocześnie robimy wszystko, by firma była gotowa do konkurowania o zamówienia. Podnosimy cały czas efektywność. Kluczowe znaczenie dla nas ma wzmocnienie produkcji, a jednym z podjętych działań jest migracja pracowników z administracji do produkcji. Tym, którzy nie skorzystają z tej propozycji i zdecydują się rozstać z firmą, umożliwimy przekwalifikowanie i wesprzemy w adaptacji na rynku pracy.

Zakład nie odnosi się do naszych informacji o programie dobrowolnych odejść. Nieoficjalnie jednak ustaliliśmy, że osoby, które podejmą decyzję o odejściu z firmy, będą mogły skorzystać z takiego programu i otrzymać od 1 do 3 pensji więcej niż wynika z Kodeksu pracy. Na największe wsparcie, w wysokości nawet dziewięciu pensji, mają szansę ci z najdłuższym stażem.

Koronawirus nie zatrzymał produkcji

Przypomnijmy, restrukturyzacja trwa w bydgoskim zakładzie od prawie dwóch lat. Widać już pewne efekty, jak m.in. poprawiła się terminowość dostaw pojazdów. Ponadto, mimo problemów związanych z COVID-19, produkcja nie stanęła. Zamówienia są cały czas realizowane, w tym również w przypadku zagranicznych kontraktów.

W kwietniu i maju Pesa przekazała kolejne osiem pociągów do niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn.

- Mimo trudności będących skutkiem epidemii, chcemy realizować plan dostaw i sprzedaży pojazdów dla DB - komentuje Jacek Niedziela, kierownik tego kontraktu w Pesie. - Po negocjacjach udało się rozwiązać problem braku możliwości przyjazdu do Bydgoszczy komisarzy odbiorczych klientów. Uzgodniliśmy, że odbiory będą odbywały się dwuetapowo. Pierwszy w Bydgoszczy, a drugi, już przy udziale komisarzy Deutsche Bahn, w Kempten. Zakładamy, że ostatnie Linki dotrą do Niemiec we wrześniu.

Ponadto dwa pociągi pojechały do Włoch. Trenitalia podpisała pierwszą umowę z Pesą na dostawę 40 sztuk (z opcją na dodatkowe 20 sztuk) w listopadzie 2013 roku. Po zrealizowaniu głównej dostawy ramowej, włoski przewoźnik zamówił następne 4 pojazdy, a w marcu 2018 r. bydgoski zakład podpisał umowę na dostawę kolejnych 14 sztuk. Odbiory końcowe pierwszych dwóch pojazdów właśnie się rozpoczęły.

Polecamy także: Pesa ma inwestora. Polski Fundusz Rozwoju przejmie wszystkie udziały w bydgoskiej firmie

Poza tym w piątek (29 maja) dostarczono czwarty pojazd zamówiony przez Kolej Białoruską. W trakcie dostaw są także tramwaje, m.in. dla Sofii, Gdańska, Częstochowy.

Nie mamy też oficjalnego komentarza Pesy dotyczącego nowych zamówień, ale - jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć - ma wkrótce podpisać umowę na dostawę tramwajów dla rumuńskiego Iasi. Złożyła też oferty w przetargach na elektryczne zespoły trakcyjne dla Kolei Dolnośląskich i tramwaje dla Torunia.

Wideo

Materiał oryginalny: Pesa wzmacnia produkcję i tnie etaty w biurach. Nawet aż 9 pensji za dobrowolne odejście? - Gazeta Pomorska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3