Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metropolia Bydgoska - lepsza z Nakłem niż Toruniem

Redakcja
Oddolne inicjatywy mogą wesprzeć rządzących, wskazać im obszary, którymi należy się zająć. Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska stara się wykazać, że warto. Udowadnia, że nasz obszar metropolitalny jest szerszy, niż wydaje się rządzącym i niekoniecznie musi być łączony z Toruniem.

Transport jest krwioobiegiem metropolii - mówi Mikołaj Głuszkowski ze Stowarzyszenia Metropolia Bydgoska. W Bydgoszczy w tej kwestii pozostaje jeszcze dużo do zrobienia. Nasze miasto jest słabo skomunikowane zdaniem inwestorów. Głuszkowski tłumaczy, że bez pieniędzy też można poprawić transport - wystarczy lepiej skomunikować. To infrastruktura ogranicza potencjał Bydgoszczy.

Widzi metropolię jako biznes i nowe pomysły, miejsce kreatywności. Wskazał również, jak ważna jest kwestia uczelni, nowe laboratoria, to uznaje za kapitał.

W pierwszej części spotkania Karol Piasecki, regionalny koordynator Akademii Przyszłości, opowiedział krótko o stowarzyszeniu i tematyce, która została zaplanowana. - Od wielu lat słyszymy o czymś takim, jak społeczeństwo obywatelskie - przypomniał i stwierdził, że aby o nim mówić, potrzebne są inicjatywy oddolne. Jedną z nich, jest działanie zaproszonego stowarzyszenia. Organizator zaprosił do debaty: - Jesteśmy tu, żeby rozmawiać o zaangażowaniu.
Karol Piasecki odwołał się do naszego portalu, gdzie pojawiły się pesymistyczne komentarze dotyczące przyszłości Bydgoszczy: "Za 20 lat Bydgoszcz będzie pusta, bo kto może ucieka z tej prowincji", "skrót MM będzie można rozszyfrować jako Moje Mauzoleum".

Zasadnicza część czasu upłynęła na prezentacji drogi, którą przeszło Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska w próbach przeforsowania szerszego widzenia Metropolii Bydgoskiej. Nie są zwolennikami ByTom-u - tzw. okularów metropolitalnych z dwoma rdzeniami. Nie widzą w tym sensu, ponieważ obszar pomiędzy miastami nie stanie się industrialny, nie zostanie wycięta Puszcza Bydgoska, ani zasiedlone przez firmy tereny zalewowe.

Członkowie stowarzyszenia mówią o tym, że zbyt wąski obszar jest zaliczany do bydgoskiego obszaru funkcjonalnego. 260 tys. ludzi pozostaje poza rozważaniami planistycznymi, a zdaniem gości zasługują np. na lepsze drogi, ponieważ pracują w Bydgoszczy, bywają tu na co dzień. Posługując się liczbami Piotr Cyprys wykazał relacje obszaru.
- 5,5 tys. osób dojeżdża z Torunia do pracy w Bydgoszczy, co stanowi 4,3% mieszkańców grodu Kopernika
- 3,5 tys. ludzi dojeżdża z Nakła (18%), prawie 3 tys. mieszkańców Szubina (ok. 21%)

- W planach jest tramwaj do Torunia, a z Nakła i Szubina rowerami mają jeździć - mówił Cyprys.



Goście starali się udowodnić, że stowarzyszenia i inne jednostki mogą wesprzeć rządzących, aby uzyskać coś dla swoich społeczności.


Spotkanie komentuje Alicja Żardecka, Przewodnicząca Młodzieżowego Koła PO: - Organizatorzy spotkania bez wątpienia przygotowali się wysoce merytorycznie do wystąpień i postawili tezy z jakimi się zgadzam. Jednak jako widz bardziej wymagający liczyłam na coś więcej niż godzinne przemówienie o działalności stowarzyszenia opatrzone ogromną liczbą mapek. Dodatkowo zabrakło szczegółowych rozwiązań w dziedzinie kultury czy komunikacji wewnątrz metropolitalnej. Nie jestem jednak pewna czy spotkaliśmy się rzeczywiście by kreować zmiany i aktywizować młodych czy też by zapoznać się z wizją organizatorów spotkania.


Debata odbyła się w murach Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego i ma być początkiem cyklu takich spotkań.


Zobacz też:

Juwenalia - kto zagra?

Casting do Mam Talent

III Bydgoska Syreniada

Balcerowicz na UKW

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto