Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

NIE dla Strefy Płatnego Parkowania. Nowa Bydgoszcz zachęca do dyskusji

Joanna Popa
Joanna Popa
Agata Wodzień
"Uważamy, iż bydgoska strefa płatnego parkowania jest zbyt rozległa". Tak przedstawia kwestię płatnych parkingów organizacja "Nowa Bydgoszcz". Co jeszcze ma do powiedzenia w tej kwestii?

Nowa Bydgoszcz to powstała niedawno organizacja, proponująca wytyczenie takich zmian w mieście, by usprawnić jego funkcjonowanie, przy jednoczesnym zapewnieniu komfortu mieszkańcom. Jak określają sami inicjatorzy, interesują ich "konkrety", natomiast nie chcą dyskutować o szyldach, nazwiskach, dorobkach, przyjaźniach i antypatiach. Na razie twórcy występują anonimowo, jednak odliczają już dni do ujawnienia bydgoszczanom swojego oblicza (obecnie pozostało 40 dni).


Strefa Płatnego Parkowania - jak jest obecnie?

Strefa Płatnego Parkowania w centrum miasta została ustanowiona w 2002 r. Obszar strefy wyznaczały ulice: Wały Jagielońskie, Poznańska, Dworcowa, Cieszkowskiego, 3 Maja, Bernardyńska. Ze Strefy wyłączone były ul. Focha i Jagiellońska. Już dwa lata później pracownicy ZDMiKP wydali dla Urzędu Miasta opinię, iż pomimo istnienia rezerwy miejsc parkingowych w przekroju całej strefy występuje znaczny deficyt miejsc na najbardziej atrakcyjnych parkingach, w szczególności na pewnych odcinkach ulicy Gdańskiej, Dworcowej, Śniadeckich, Mostowej, i w rejonie Starego Rynku. Oznaczało to, że istniejący cennik opłat nie wymuszał właściwej rotacji pojazdów na tych parkingach (Uchwała Rady Miasta Bydgoszczy z dn. 8.09.2004 r. dot. funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy). Wprowadzono wówczas nowy cennik opłat.

Strefę Płatnego Parkowania rozszeszono o dwie, funkcjonujące do teraz podstrefy: "A" i "B". Strefa "A" obowiązuje od 1 lutego 2012 r. i obejmuje ulice: Rejtana, Sobieskiego, Dworcowa (do Dworca Głównego), Zygmunta Augusta, Warszawska (do Fredry), al. Mickiewicza, 20 stycznia, 3 Maja do Starego Portu. Podstrefę "B" uruchomiono 2 maja 2013 r. i należą do niej takie ulice, jak: Langiewicza, część Unii Lubelskiej, Rycerska, Sowińskiego, Bocianowo, Ogrodowa, Świecka, Racławicka, Kaszubska, Sienkiewicza, Kościuszki, Chocimska, Świętojańska, Zamojskiego, Chodkiewicza (część), Paderewskiego, Niemcewicza, pl. Weyssenhoffa, Staszica, Kopernika, Asnyka, Sielanka, Wyspiańskiego, Markwarta, Szenwalda, Piotrowskiego, Moczyńskiego, Rumińskiego, św. Floriana, Urocza, Grudziądzka, Poznańska, Czartoryskiego, Św. Trójcy, Chwytowo, Kordeckiego, Królowej Jadwigi, Naruszewicza, Grottgera.


Cennik opłat za parkowanie w strefach A i B


Czy Strefy powinny dalej funkcjonować?


Jednym z postulatów Nowej Bydgoszczy jest ograniczenie strefy płatnego parkowania do ścisłego centrum miasta (części obecnej strefy A). W obrębie strefy A znajdują się ulice, gdzie nie występuje deficyt miejsc parkingowych, zatem dalsze utrzymywanie opłat jest nieuzasadnione. Ponadto, do budżetu za ten rok wpłynie szacunkowo 7 milionów 200 tysięcy złotych za opłaty parkingowe. Stanowi to zaledwie 0,5% dochodów miejskich, jednak opłaty są obciążeniem dla kierowców i ich rodzin.

Nowa Bydgoszcz zwraca też uwagę, że stawki opłat za parkowanie są za wysokie i przekraczają wysokością opłaty w Warszawie i w Poznaniu, gdzie zarobki są wyższe. Za nieuzasadnione uważa również pobieranie opłat za parkowanie w soboty, kiedy ruch w mieście jest zdecydowanie mniejszy. Płatności powinny być tak skalkulowane, aby pokrywać koszty obsługi strefy. Według organizacji, ograniczenie strefy płatnego parkowania pozwoli na redukcję kosztów kontroli, upomnień, obsługi urządzeń i abonamentów, a co za tym idzie - na zmniejszenie opłat.

Inne proponowane zmiany to: obniżony abonament parkingowy dla osób, prowadzących działalność gospodarczą w obrębie ulic objętych strefą płatnego parkowania oraz obniżenie opłat dodatkowych. Osoba, która nie zdążyła wrócić do momentu zakończenia postoju powinna mieć możliwość dopłacenia do rzeczywistego czasu postoju, a nie być automatycznie karana (kara za przedłużenie postoju na parkingu wynosi obecnie 50 zł).

Jak jest w innych miastach?

Podobny układ, jaki proponuje Nowa Bydgoszcz funkcjonuje obecnie m.in w Rzeszowie. Opłaty za zaparkowanie pojazdów ponosi się tylko na wybranych parkingach komercyjnych, na przykład przy galeriach handlowych. Występuje swobodny dostęp do parkowania na podwórkach, parkingach przy firmach i urzędach. W ścisłym centrum znajduje się prawie 1900 miejskich miejsc parkingowych, z czego ponad 1500 w pasie drogowym, a pozostałe na parkingach powierzchniowych [źródło: serwis informacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa].

Co sądzicie o pomyśle Nowej Bydgoszczy? Czy powinno się ograniczyć Strefy Płatnego Parkowania?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto